Велика Субота
На Велику Суботу дешава се највеће чудо у православном свету а то је појава Благодатног огња или ватре на гробу Господњем. Сам Бог пали кандило које се налази унутра у гробу Христовом. Потом Јерусалимски патријарх од пламена из кандила пали два свежња свећа од по 33 свеће. Број свећа је одређен према годинама Христовог живота на земљи. Ватра која гори када се упале свеће првих 5 минута не пече, тако да се људи умивају и освећују том ватром а да им ништа не буде. На Велику Суботу је Христово тело лежало у гробу. У Православној Цркви се увече на Велики Петак износи Плаштаница. Плаштаница је платно са извезеним или насликаним Христом непосредно после скидања са Крста. На плаштаници се налази представа скидања са Крста и полагања у гроб, а ту је и представа Богородице, Јосифа, Никодима и еванђелисте Јована. Плаштаница се износи у току појања стиховњих стихира на вечерњем богослужењу Великог Петка и полаже се увек заједно са Јеванђељем на средину храма на посебан сто.
Joсиф, тајни ученик Христов, након Христове смрти, затражио је од Понтија Пилата да му допусти да скине његово тело. Он је Христово тело положио у гроб усечен у камену.
О томе Свето Писмо говори овако: " А кад би увече, дође човек богат из
Ариматеје, по имену Јосиф, који је такође био ученик Исусов. Овај
приступивши Пилату замоли за тело Исусово. Тада Пилат заповеди да му
даду тело. И узевши Јосиф тело, зави га у платно чисто. И стави га у
свој нови гроб што је био исекао у камену; и наваливши велики камен на
врата од гроба, отиде. А онде бјеше Марија Магдалина и друга Марија,
које сеђаху према гробу"(Мт.27,57-61).
Овде видимо да је Јосиф, тајни ученик Христов, показао велику
храброст када је отишао и од Понтија Пилата затражио тело Христово. Тело
је положио у гроб усечен у камену у коме нико никада није положен.
Зашто је речено да у овом гробу нико никада није положен? Зато да не би
неко рекао како је неко други положен у гроб а не Христос. Јер је
Христос после три дана васкрсао из мртвих и прошао кроз врата гроба иако
је камен био наваљен на улазу у гроб.
Можемо
да приметимо као и код распећа Христовог да се његова мајка Пресвета
Богородица не помиње да је дошла на гроб, већ се помињу "Марија
Магдалена и друга Марија" односно "мати Јакова и Јосије". Свети
Теофилакт Охридски каже да је "друга Марија" тј. "мати Јакова и Јосије"
управо мајка Христова.
"" Марија Магдалина и "друга Марија", то јест Богородица, која је
горе названа "мајком Јакова и Јосије", седеле су наспрам гроба и чекале
да утихне бес Јевреја, како би отишле, омотале тело погребним повојима и
помазале миром. Исаија је рекао за ове жене:" Ви жене које долазите од
призора овога, идите одавде, јер ово је народ без разума". Очигледно је
да говори да разума нема јеврејски народ који је разапео Господа. Он
дакле, позива жене да оставе безумни народ и оду апостолима и однесу им
благе вести о васкрсењу"".[1]
На Велику Суботу, првосвештеници и фарисеји су се сабрали код
Понтија Пилата да би му рекли да утврди гроб како Христови ученици не би
узели тело Христово и рекли да је васкрсао.
" Сутрадан пак по петку сабраше се првосвештеници и фарисеји код
Пилата говорећи: Господару, сјетисмо се да онај варалица каза још за
живота: После три дана устаћу. Зато заповеди да се утврди гроб до
трећега дана да не дођу како ученици његови ноћу, да га не украду и не
кажу народу: Устаде из мртвих; и биће последња превара гора од прве.
Рече им Пилат: Имате стражу, идите те утврдите како знате. А они
отишавши утврдише гроб са стражом и запечатише камен" (Мт. 27,62-66).
Овде видимо да свети јеванђелист Матеј не помиње суботу иако је
субота најсветији дан за Јевреје. Он то чини зато што Јевреји и њихови
првосвештеници и фарисеји нису поштовали и светковали суботу онако како
је прописао јеврејски Закон и како је Мојсеј написао у таблицама закона.
Још можемо видети да су првосвештеници и фарисеји желели да обезбеде
гроб стражом и да га запечате. На тај начин они су учинили да се не
доводи у сумњу Христово Васкрсење. Тако нико неће да посумља да је
Христос васкрсао јер се јавио женама мироносицама иако је гроб био
запечаћен и постављена стража на гробу.
""Занимљиво је откуда су Јевреји знали да ће Исус трећи дан
васкрснути, пошто Господ то нигде није рекао јасно и отворено. Може се
претпоставити да су то сазнали из примера пророка Јоне, будући да је
раније Христос рекао: "Као што је Јона био три дана у утроби кита, тако
ћу и Ја бити у утроби земље." Могуће је да су то закључили и онда када
је казао: "Разавалите овај храм и за три дана ћу га подићи.""[2]
"На
Велику Суботу, телом у гробу, а душом у Аду, Христос је разрушио врата
пакла. Смрт која је до тада владала над преминулим душама, побегла је од
Спаситеља. Тада је Господ душе праведника из ада увео у рајска
насеља".[3]
____________________________________________
Напомена:
1. Свети Теофилакт Охридски-Тумачење Светог Јеванђеља по Матеју-((Мт.27,57-61)
2. Свети Теофилакт Охридски-Тумачење Светог Јеванђеља по Матеју-(Мт. 27,62-66)
3. Сајт СПЦ-Велика Субота-Објављено 4. Маја 2013год.
Нема коментара:
Постави коментар